Hvordan unngå treg og ustabil Wi-Fi

Ønsker du bare at det skal virke?

Vi kan finne årsaken til at din eksisterende Wi-Fi ikke fungerer som ønsket eller gjøre en ny installasjon med siste Wi-Fi standard som vil fungere optimalt. Les mer her: Wi-Fi As A Service

Hvorfor er Wi-Fien treg eller ustabil?

Det er flere mulige årsaker til dette. Dessverre så er det ikke alltid nok å sette kanalvalg og sendestyrke på auto. Det kan være fristende å sette sendestyrke på full, men det kan være en veldig dårlig ide. Mer om dette lenger ned. 

Site survey 

Før installasjon av Wi-Fi burde det utføres en site survey. Dette er en scan av det trådløse miljøet. Denne vil avdekke konkurrende Wi-Fier og andre enheter som sender signaler på relevante frekvensbånd. Dette vil være støy for deres Wi-Fi og vil forringe opplevelsen for brukerne. I næringsparker og næringsbygg vil det sannsynligvis være en god del støy.  

Planlegging 

Informasjonen som er innhentet med site surveyen er verdiful i denne fasen. 

Nøkkelen til en god opplevelse for brukerne er å finne og benytte kanalene med så lite støy som mulig. Dette gjelder for alle aksesspunktene som Wi-Fi anlegget består av og disse burde ikke sende på de samme kanalene eller overlappende kanaler om de er innenfor hverandres dekning. Det er ønskelig med overlappende dekning så brukerne kan bevege seg rundt i lokalet og koble seg til et nytt aksesspunkt i det signalet fra det forrige begynner å miste styrke. Dette kalles roaming og vil gjøre så brukerne aldri mister kontakten med Wi-Fien selv om de går rundt. 

Avstanden mellom aksesspunktene avgjøres av fysiske hindringer og forventet antall brukere. Fysiske hindringer som vegger, dører og vinduer vil redusere signalet i ulik grad. I miljøer med høy tetthet av brukere vil det være fordelaktig med høyere tetthet av aksesspunkter, men for å unngå forvirring om hvilket aksesspunkt som skal benyttes og støy, skrus sendestyrken ned. 

Installasjon 

Aksesspunktene installeres. Site surveyen avdekket mengden med støy som man må forholde seg til. Om det ble ikke ble avdekket støy eller styrken var liten så kan kanalvalg settes til auto. Om det derimot ble avdekket støy er det nå viktig å velge kanaler med så lite støy som mulig. Husk at dette gjelder for hvert aksesspunkt.  

Etter installasjon 

Etter aksesspunktene er montert og konfigurert utføres det en praktisk test for å se at dekningen er som forventet i lokalet, forventet “data troughput” oppnås og at roaming fungerer som forventet. Om det blir avdekket avvik på en plassering kjøres en scan (mini site survey) på denne plasseringen for å forsøke å avdekke hva som er årsaken til avviket. Basert på hva denne avdekker vil vi forsøke å justere kanal, sendestyrke eller den fysiske plasseringen på aksesspunktet for å oppnå ønsket resultat. 

 

Scenarioer: 

Mye støy, lite ledige kanaler. 

I et trådløsmiljø med mye støy, og ingen åpenbare kanaler som skiller seg ut som gode alternativer, kan det være lurt å skru ned kanalbredden som det trådløse signalet sendes på. Høy kanalbredde muliggjør høyere “data troughput”, men gjør signalet mer sårbart for støy. 

Periodisk dårlig dekning til tross for tett plassering av aksesspunkter. 

Om den overlappende dekningen er for god kan det være uklart for klienten hvilket aksesspunkt den skal kommunisere med. Klienten velger å kommunisere med et aksesspunkt som er langt unna til tross for bedre alternativ. Årsaken til dette kan være at det nærmeste aksesspunktet er påvirket av støy eller aksesspunktet som klienten holder på sender sterke enn det burde.  

Hyppige brudd i tilkoblingen til Wi-Fi. 

Dette kan ha flere årsaker. En god start for å avdekke årsak er å titte i loggen på Wi-Fi kontrolleren for å se på hvilke aksesspunkter en berørt klient har kommunisert med. Dette for å avdekke om klienten bytter aksesspunkt hyppig (roaming) og at dette er årsaken til bruddene. Årsaker til hyppig roaming kan være mye støy på kanalene som aksesspunktene sender på og for mye overlappende dekning. Andre årsaker til hyppige brudd i tilkobling til Wi-Fi kan være støy som er så sterk at den bryter forbindelsen mellom klient og aksesspunkt. Eksempler på dette er IR-signaler, Walkie-talkies, microbølgeovn osv. 

Wi-Fien er treg i forhold til båndbredden levert av ISP.  

Utstyret må være av en Wi-Fi standard som støtter båndbredden som er forventet. 

Les mer om diss her. Wi-Fi standarder

Grepene for å øke “data troughput”. Igjen velg kanaler med så lite støy som mulig. Øk kanalbredden som muliggjør høyere “data trougput, men husk dette gjør signalet mer sårbart for støy. Om det ikke oppnås ønskede resultater spesielt på klienter med litt avstand til aksesspunktet så kan det være et alternativ å utplassere flere aksesspunkter og skru ned sendestyrken. 

Ønsker du bistand?

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Nyttig informasjon

Kabel kategorier

Lurer du på hva kabel kategoriene betyr? Nettverkskabel Cat 5: Hastighet (maks): 100 Mbps Lengde [...]

Autorisert EKOM-Nett leverandør

Nortelekom er autorisert som EKOM nett leverandør (ENA). Dette gir spesielle rettigheter som leverandør, og [...]

Denne nettsiden bruker cookies for å bidra til en enkel surfe- og handleprosess. Fortsett å bruke siden som normalt dersom du godtar dette.